Hannun laattapelejä, muistipelit ja vielä hirmu hienot maakuntapelit I ja II.



Sivu latauksia : 404 / 907



Hei, suomalainen netti lautapelaaminen on vielä tänään ( 02 / 2022 ) vielä varsin pienimuotoista ja kevyttä, ei ole vieläkään kunnolla alkana, kotimaisten netti lautapelien suunnittelut ja pelaamiset, suomessa netti lautapelaaminen on vielä käytännössä ulkomaalaisten pelien kanssa ja suomen ulkoa tulevan lautapelejä älyn kanssa, me tarvitsemme suomen sisäisen älyn lautapelaamiseen.

Minulla on tässä blogi kirjoitusta, minun tulevasta www sivustostani www.lautapelihelsinki.fi, www sivustolle rakentuu muistipelejä ja vielä maakuntapelit I ja II.



Muistipelejä joita rakennan, niin, minä tässä sitten rakentelen näitä muistipelejäni, niin, neljällä eri teemalla, tässä nämä muistipeli teemani ovat -

Muistipeli teema 1 - kasvit, kukkaset ja puut.
Muistipeli teema 2 - ajoneuvot, autot, laivat, lentokoneet ja avaruusalukset.
Muistipeli teema 3 - sotilasaihe 2ms, "heidän kunniansa päivät, 2ms" mukaan.
Muistipeli teema 4 - sotilasaihe 3ms, "heidän kunniansa päivät, 3ms" mukaan.

Peleissä on tarkoitus 20 - 42 laatan määrästä löytää kaksi samaa laattaa, aina kääntämällä, niin, kauan kuin löytyy ekalle käännetylle samanlainen vastalaatta, eli, kun löytyy kaksi samaa laattaa, ne voi kerätä itselleensä pisteiksi, yksi piste per laatta, eli kaksi pistettä, aina, laatta parista, lisänä on bonus laattoja, joita vielä määrittelen.

----



Mutta, sitten taas nämä maakuntapelini I ja II, niin, ne rakentuvat seuraavasti -

Maakuntapeli I -

Pelissä on laattoja jotain 33 aina 50, en vielä ole valinna, niin, jokaisella pelaajalla ja lisänä 7 peli nappia.

Pelissä on seuraavat eri laatat -
Kaupunki laattoja.
Tieverkosto laattoja.
Pelto laattoja.
Metsä laattoja.
Kukkula laattoja.

Pelissä alkuasetelma on seuraavasti -

Pelaajat järjestävät itselleensä kolmeen samankorkuiseen pinoon nämä 33 viiva 50 peli laattaa, jos ei mene tasan, niin, keskelle sitten yksi tai kaksi enemmän, saa itse järjestää, mitenkä laatat laittaa pinoihin, mutta, kuvapuoli alaspäin peittoon silti, mutta, päällimmäinen laatta näkyviin päin.

Pelin kulkua -
Jokainen pelaaja laittaa vuorotellen laatan pöydälle ja kun on laittana laatan voi laittaa pelinapin, pelinapit on seuraavasti -

Jos pelinappi on kaupungissa, niin, se on ritari.
Jos pelinappi on tiellä, niin, se on ryöväri.
Jos pelinappi on pellolla, niin, se on maanviljelijä.
Jos pelinappi on metsässä, niin, se on metsänvartija.
Jos pelinappi on kukkulalla, niin, se on munkki.

Jos pelaajalla on kaksi tietä tai jotain muuta laattaa vierekkäin tai päällekkäin, saa niistä ylimääräisen pisteen, kaikki laitettuun laattaan laskettavissa olevat samat laatat jotka ovat vierellä tai yllä tai alla lasketaan pisteisiin.

Jos joku on jo laittana pelinapin alueelle, saa vielä puolet pisteistä, jos kaksi on jo laittana napin, niin, saa kolmanneksen pisteistä, jos kolme on jo laittana napin, saa neljänneksen pisteistä ja jos neljä on jo laittana napin, saa viidenneksen pisteistä, nämä pisteet lasketaan hevosenkenkä muotoisella piste laskurilla, ja puoli, ja kolmannes ja neljännes ja viidennes pisteet lasketaan eri värisillä ja kokoisilla kuutioilla.

Peliä pelataan kunnes kaikki laatat tai pelinapit on pelattuna, ja sitten lasketaan vielä pisteet.

Lisäpisteitä saa jos laatat on järjestettynä jotenkin hienosti, minä rakennan eri kuvioita, eri laatoille, joista saa sitten pisteitä, eri määrin.

----



Maakuntapeli II - Kultainen sonni.

Lautapelissä on idea rakentaa maakuntaa ja joka rakentaa eniten pistein maakuntaa, saa palkinnoksi 2.5 kiloa painavan kultaisen sonni patsaan, tämä kultainen sonni on pelilaatta, jossa kultainen sonni, ja voittajalle sitten annetaan tämä pelilaatta ja hänen tehtävänsä on kertoa muille, että, "minulla on tämä kultainen sonni, pääpalkinto, minä olen voittana maakunnan rakenteluja pelin tällä kertaa.", muut pelaajat voivat sitten onnitella häntä voitosta, jos useampi pelaaja on samassa piste tilanteessa, niin, he kaikki toimivat samoin, vain sanoen "me voitimme maakunta rakenteluja pelin, tällä kertaa".

Pelissä on laattoja jotain 33 aina 50, en vielä ole valinna, kuinka monta, niin, jokaisella pelaajalla ja lisänä 7 pelinappia jokaiselle pelaajalle ja vielä 3 kakkostason pelinappia kutakin ja 2 kolmostason pelinappia kutakin.

Pelissä on laattoja seuraavasti -
Kaupunki laattoja.
Tieverkosto laattoja.
Pelto laattoja.
Metsä laattoja.
Kukkula laattoja.

Pelissä alkuasetelma on seuraavasti-

Pelaajat järjestävät itselleensä kolmeen samankorkuiseen pinoon nämä 33 viiva 50 peli laattaa, jos ei mene tasan, niin, keskelle sitten yksi tai kaksi enemmän, saa itse valita mitenkä laatat laittaa pinoihin, mutta, kuvapuoli alaspäin peittoon silti, mutta, päällimmäinen laatta näkyviin päin.

Pelin kulkua -
Jokainen pelaaja laittaa vuorotellen laatan pöydälle ja kun on laittana laatan voi laittaa pelinapin, pelinapit on seuraavasti -

Jos pelinappi on kaupungissa, niin, se on ritari.
Jos pelinappi on tiellä, niin, se on ryöväri.
Jos pelinappi on pellolla, niin, se on maanviljelijä.
Jos pelinappi on metsässä, niin, se on metsänvartija.
Jos pelinappi on kukkulalla, niin, se on munkki.

Lisä sääntöinä on kakkosversiossa seuraavaa -

Jos on kolme ritaria kaupungissa, niin, ne voi vaihtaa vartiotorniin, ja jos on kaksi vartiotornia, niin, ne voi vaihtaa yhteen linnaan.
Jos on kolme ryöväriä tiellä, niin, ne voi vaihtaa majataloon, ja jos on kaksi majataloa, niin, ne voi vaihtaa yhteen kasinoon.
Jos on kolme maanviljelijää pellolla, niin, ne voi vaihtaa maatilukseen, ja jos on kaksi maatilusta, niin, ne voi vaihtaa yhteen tehtaaseen.
Jos on kolme metsänvartijaa metsässä, niin, ne voi vaihtaa metsäparakkiin, ja jos on kaksi metsäparakkia, niin, ne voi vaihtaa yhteen metsävirastoon.
Jos on kolme munkkia kukkulalla, niin, ne voi vaihtaa temppeliin, ja jos on kaksi temppeliä, niin, ne voi vaihtaa yhteen kathedraaliin.

Kun laittaa pelinapin, saa jokaisesta laatasta, jossa ei pelinappeja ole kytkettyinä, niin, yhden pisteen, jos laittaa seuraavan vaiheen napin, eli, majatalon tai vartiotornin tai jne.., niin, saa kaksi pistettä joka laatasta jossa ei kytköstä, ja jos laittaa kolmannen vaiheen, eli linnan, tehtaan jne.., niin, saa kolme pistettä joka laatasta.

Jos joku on jo laittana pelinapin alueelle, saa vielä puolet pisteistä, jos kaksi on jo laittana napin, niin, saa kolmanneksen pisteistä, jos kolme on jo laittana napin, saa neljänneksen pisteistä ja jos neljä on jo laittana napin, saa viidenneksen pisteistä, nämä pisteet lasketaan hevosenkenkä muotoisella piste laskurilla, ja puoli, ja kolmannes ja neljännes ja viidennes pisteet lasketaan eri värisillä ja kokoisilla kuutioilla.

Lisä sääntöinä laitan vielä pelitestaamisen mukaan, erillaisia bonus kortteja ja myös mahdollisesti jälleen eri laattojen muodostamat kuviot antavat lisää pisteitä, ja mietin vielä lisää kivaa sitten kun teen pelit.

Ja vielä sitten, että, tämä näitten minun laattapelieni runsas pelein testaus, sitten, ratkaisee nämä lopulliset rakenteet, mitä on näissä minun muistipeleissäni ja maakuntapeleissäni, minä uskon, että, ainakin laattojen pisteytykseen tulee säätöä, mahdollisesti 5 pistettä aina yksi kaupunki laatta ja 4 pistettä aina yksi pelto ja metsä laatta, ja 3 pistettä aina yksi tie ja kukkula laatta, ja jotain noin, ja sitten kertoimilla 2 x aina toisen tason pelinappi ja kertoimella 3 x kolmannen tason pelinappi.



Kiitos,

"Hobby Boardgame Indie", Hannu Pelisärö.