Mitkä lautapeleistäänsä on parempaa ja mitkä on vain omaa, kun on iso maailma.



Sivu latauksia : 85 / 192



Mitkä lautapelisuunnittelijan lautapeleistäänsä on parempaa ja mitkä on vain omaa, kun on tämä meidän iso lautapelimaailma, tai vaikka vain pelkkä tämä meidän kotoinen suomen lautapelimaailmamme, miettii lautapelisuunnittelija Hannu Pelisärö.

Lautapelisuunnittelijalla on monenmoista valintaa tehtävänä, kun hän alkaa rakentaa uutta hienoa lautapeliä, on lautapelin aloitus ja aloitus asetelmat, on pelinkulku ja kohokohdat ja taantumakohdat ja jne .. on myös pelin loppu huipentuma ja mahdolliset erillaiset latteammat lopputilanteet.

Lautapelisuunnittelijan täytyy myös rakentaa sellainen asia kuin grafiikka, pelinkulun lisäksi, ja lautapelisuunnittelija joutuu tekemään paljon valintoja, osin hyväksyviä ja osin hylkääviä, kun arvioi mitä grafiikkaa ja pelisääntöä laittaa lautapeliinsä.

Kun lähtee rakentamaan ja luomaan omaa lautapeliä kaikille ihmisille, joutuu myös huomioida mitä lautapelejä on jo esitettynä ja markkinoilla ja mahdollisesti myös mitä lautapelejä on vielä markkinoille valmistumatta, ja myös mitä lautapelejä on ihan just nyt tulossa harrastajilta ja markkinoilta, monenmoista mietettä joutuu käymään lautapelisuunnittelija, kun tekee arvion siintä minkälaista lautapeliä lähtee itse kehittämään ihmisille, oma kehittämä lautapeli on yleensä aina iloa ja riemua ja intoa, ja siintä sitten alkaa latistuminen tai onnen jatkuminen, tai jopa kohoaminen, kun ystävät ja sukulaiset tekevät ensi arvioita siintä mitenkä hieno tai huono lauta on kyseessä.

Jokainen lautapelisuunnittelija, varmaankin toivoisi, että, hänen lautapelinsä olisi hieno ja hyvä ja markkinavetoinen, mutta, ihan aina näin ei ole, on sellaisia lautapelejä joista heti näkee, että, nuo menestyvät ja sitten on lautapelisuunnittelijoilla, myös sellaisia vähän enemmän, 'nämä ovat minun omia lautapelejäni', joista ei ihan hittiä tullutkaan.

Mitkä sitten tekee sen asian, että, mitkä lautapeleistäänsä on parempaa ja mitkä on vain taiteen tekijän omaa lautapeliä varastoistaansa, no tässä on monta tekijää, on 'grafiikka' ja 'hahmot' ja 'rakenteet' ja 'eteenpäin virtaava tila ja luomus' ja myös paljon yksityiskohtia vaaditaan nykyään lautaan, josta aletaan sanoa että tuo on hieno nykyaikainen lauta, mutta, yleisesti ihmismassoja ajatellen, niin, parempi lautapeli on varmaankin sellainen jonka hyväksyy suuret ihmismäärät paremmaksi, tai sitten yksilö tasolla, ihan vain itse tuntee paremmaksi tämän laudan, täytyy muistaa, että, vaikka suuret ihmisryhmät pitävät lautapelistä, ei välttämättä jotkut yksilöt pidä ja myös toisinpäin. Lautapelisuunnittelijan kannalta parempaa lautapeliä ovat siis sellaiset jotka tulevat hyväksytyksi suurten ihmismäärien kanssa lautapelimaailmassa, ja myös sellaiset lautapelit, jotka ovat lautapelisuunnittelijalle, itselleensä läheisiä ja tärkeitä lautoja, syistä tai toisista.

Minulle lautapelimaailma on joustava ja uskallan sanoa, että, tämä lautapelini tässä on hieno ja parempaa tai vain omaa, koska uskon yksilön mielipiteisiin, myös kun teen arvioita lautapeleistäni, taas, myös joskus voi jonkun yhden tuntemattoman henkilön mielipide olla pitkään tärkeämpää, mitä suurten ihmismäärien kävijämäärät sivustoillani, kiitosta vaan.

Eli, uskallankin sitten sanoa, että, minulle nämä lautapelit, jotka ovat minulle jotenkin tärkeitä ovat minulle parempaa lautapeliä, vaikka näitä minulle parempia lautapelejäni, sitten ei ihan, niin, pelattaisikaan meidän lautapelimaailmassamme kovin paljoa, ainakaan vielä näinä päivinä sitten.



Kiitos,

"Hobby Boardgame Indie", Hannu Pelisärö.